Thursday 22 July 2010

HIDANGAN DARI KAMPUNG


Tidak semena mena anak menakan saya, Nani talipon dari Kedah. Katanya mereka hendak datang menziarah kami di Salak Tinggi. Nak bawak kakak saya sekali. Alhamdulillah. Ada jugak anak menakan sanggup nak ziarah pak menakan mereka dalam jarak beratus kilometer di zaman dimana tradisi ini semakin sepi. Kami sekeluarga amat gembira.

Nani dan suami buleh kata pengantin masih baru. Elok lah, bawak pasangan berkenal kenal dengan pak dan mak menakan - waris paling dekat dan kuat. Bertuah kalau ada anak menakan macam ini.

Seperti kebiasaan orang dari kampung, bila bertandang kerumah sedara mereka akan membawa buah tangan. Kakak saya pun demikian. Macam macam benda mereka galas tetapi yang paling saya suka ialah sebeban pucuk cemamag merah dengan pucuk peria pantai. Pokok ulam ini jenuh di sebelah utara. Rupa-rupanya cemamag ni ada dua jeneh. Satu yang biasa saya makan. Warnanya hijau muda dan rasanya lebih pedar dan berangin. Tetapi cemamag merah kurang berangin dan lebih lemak.

Terima kasih Nani. Bawak mak mai lagi dan kendong pucuk cemamag merah dengan peria pantai manyak-manyak. Kalau buleh sughuh abang tu semai benih bawak mai kat Pak Lang..

No comments:

Post a Comment